Ahad, 8 April 2012

Mengenal ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder)

gambar ini dicuri dari google kahkahkah

Apa?

Hiperaktif adalah istilah yang digunakan kepada kanak-kanak yang mempunyai tingkah laku yang terlampau aktif dan mengganggu. Kanak-kanak dengan masalah ADHD adalah kanak-kanak yang berkeperluan khas.

Kenapa?

Disebakan oleh;
1.  Faktor fisiologi seperti keturunan, perbezaan fungsi otak dan faktor biokimia dalam badan pesakit. Kanak-kanak yang ibu bapanya mengalami ADHD berkemungkinan tiga kali ganda mempunyai ADHD. Bagi perbezaan fungsi otak, ahli sains mendapati tiga bahagian otak iaitu prefrontal cortex, basal ganglia, dan serebelum kerap berfungsi secara berbeza-beza pada individu dengan ADHD berbanding individu lain. Otak mereka juga dikatakan terdapat kurang aktiviti elektrikal dan kurang tindak balas terhadap rangsangan bagi bahagian-bahagian tersebut.Bagi faktor biokimia, ia dikatakan bahawa neurotransmitter yang memancarkan maklumat daripada tiga bahagian yang disebutkan di atas kepada bahagian lain, tidak dipecahkan dan diserapkan semula dengan sempurna ke dalam otak
2. Faktor persekitaran- Kecederaan otak selepas pranatal akibat pengambilan alkohol, dadah dan merokok oleh ibu. Semasa kelahiran, kecederaan otak berlaku akibat kekurangan oksigen. Demam panas yang teruk juga memungkinkan individu mendapat kecederaan otak yang boleh menyebabkan ADHD. Begitu juga kemalangan yang mencederakan bahagian otak.
3. Faktor yang tidak dibincangkan oleh ahli sains.. mungkin faktor hubungan suami isteri dalam tempoh-tempoh yang tidak dibenarkan...jadi AWAS.. jangan melanggar hukum :) [tolong fikir dan ajukan sebarang kemusykilan jika ada kepada saya]

Ciri-Ciri Umum

  1. Kecelaruan ini adalah berkembang, iaitu bermula sebelum umur 7 tahun dan biasanya boleh dikesan oleh ibu bapa ketika masih kecil lagi
  2. Tidak upaya untuk memberi tumpuan
  3.  Individu ADHD mungkin mempunyai tahap impulsitiviti yang tidak sesuai dengan umur mereka
  4.  Bila dibanding dengan rakan sebaya, murid ADHD kerap dikatakan sebagai tidak boleh diam dan sangat aktif
  5. Murid ADHD menunjukkan kecelaruan tanpa mengira keaadaan dan tempat. Namun begitu petunjuk-petunjuk ADHD lebih menonjol di sekolah disebabkan struktur dan juga jangkaan di situ
  6.  Suka mengalihkan pandangan bila bercakap dengan orang
  7. Perhatikan mata si dia, jika kelopak mata sebelah menyebelah jauh, individu itu mungkin mengalami ADHD atau jika mata si dia selalu meliar, itu di jamin 50% ada unsur-unsur ADHD
contoh kanak-kanakADHD (cuba perhatikan kelopak matanya)

Bimbang?

Tidak perlu terlampau bimbang dengan kehadiran cahaya mata yang mengalami ciri-ciri tersebut kerana semua itu adalah Nikmat Allah yang kita tidak tahu apa hikmahnya. Jika kena gaya dan usaha didikannya InsyaAllah mereka masih boleh dibentuk berdasarkan tahap keseriusan ADHD yang dialami oleh individu tersebut. Murid ADHD kebanyakkannya belajar berdasarkan latihan dan persekitaran yang membantu. Dalam mendidik perlulah ada kelembutan dan ketegasan dan arahan yang jelas terhadap peraturan-peraturan.


Senario
selamat belajar ilmu alam (ini adalah kanak-kanak ADHD)




Cuba perhatikan kelopak mata si dia (kebanyakan buku-buku tidak memasukkan ciri ini kedalam ciri-ciri umum ADHD). Boleh lihat dengan jelas bahawa kelopak mata antara satu sama lain berada berjauhan. Kanak-kanak ini adalah salah satu contoh individu ADHD teruk. Sebelum mendapat didikan dan latihan yang baik dia adalah seorang yang sangat agresif, menyerang rakan sebaya dan guru-guru dengan pensil dan apa sahaja benda tajam. suka meracau, tidur dalam longkang, bawah meja dan sebagainya. Suka mengganggu orang lain, emosi selalu kacau,. tidak boleh memberi tumpuan dan tidak boleh belajar. Ada sikap mencederakan orang lain dan diri sendiri. Tidak boleh berkawan. Malah dia sering ditolak untuk diterima bersekolah pada keadaannya sedemikian walaupun di sekolah khas sendiri. Setelah menjalani didikan yang kena pada cara, extra care, latihan, penegasan, berkawan dan berbuat baik.. sekarang dia sudah boleh berkawan, sudah mengenal siapa guru, siapa kawan, boleh duduk sama-sama belajar [tetapi dia tidak cerdas sebab mengalami masalah lain juga, pekak dan slow learner], ada sifat tolong menolong, tahu peraturan dan sebagainya. Semakin membesar semakin baik.

jadi;
jangan risau... sangat. Kuatkan semangat!

entri seterusnya akan menyentuh secara umum tentang kriteria menentukan ADHD dan keperluan pendidikan. Mungkin akan disertakakan dengan syor-syor medikasi atau sebagainya dan Q & A tentang ADHD


Tiada ulasan:

Catat Ulasan