Ini adalah catatan seorang guru yang tersalah posting. Pihak-pihak bertanggung jawab sepatutnya tidak melakukan perkara yang menindas sebegini. YSYI mengutuk perkara seumpama ini terjadi. Tulisan ini diambil dari blog peribadi guru berkenaan tetapi sengaja tidak disiarkan alamatnya di atas beberapa sebab yang mungkin menjadi privasi
Sekadar Luahan
Assalamualaikum. Terasa terpanggil pulak hendak
meluahkan rasa yang sudah terpendam hamper tiga bulan ini. Rasa?
Hehehe.. bukan tidak puas hati, atau sakit hati, atau iri hati atau apa
jua yang berkaitan dengan hati. Tetapi sedikit terkilan dengan proses
pembahagian yang dijalankan.
Pembahagian? “Apa pulak kau merepek ni?”
Hehehe… sebenarnya, saya sedang memikirkan entah di mana silapnya… siapa
yang silap… apa yang silap… hinggakan saya dan beberapa orang yang
senasib dengan saya menerima ujian yang sama. Mana
tidaknya, SAYA, dan beberapa orang lagi guru yang bermasalah
penglihatan (tidak mempunyai penglihatan langsung atau mempunyai
penglihatan terhad), yang mempunyai kelulusan pengajian dalam pendidikan
khas, Pengkhususan Masalah Penglihatan, atau sekurang-kurangnya
mempunyai kelulusan dalam bidang pendidikan, (sama ada diploma/ijazah
sarjana muda/ijazah sarjana), (bukan bertujuan bermegah-megah dengan
sedikit kelulusan yang ada, namun sekadar hendak menunjukkan
pengkhususan sahaja), yang jika difikir-fikirkan wajarlah ditempatkan di
Sekolah Pendidikan Khas (SPK)/Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI)
Masalah Penglihatan, kini ada ditempatkan di Program Pendidikan Khas
Integrasi Masalah Pembelajaran (selepas ini saya tulis sebagai PPKI LD
sahaja).
Bila ditanya mengapakah saya ditempatkan di
PPKI LD ini? Jawapan mereka yang bertanggungjawab, SPK/PPKI Masalah
Penglihatan yang tuan/puan mohon tiada kekosongan. Jika tiada
kekosongan, mengapakah diluluskan permohonan pertukaran saya? Apakah
butang kelulusan ditekan terlebih dahulu dalam borang permohon Online saya baru disemak sama ada terdapat ruang
kosong di SPK/PPKI Masalah Penglihatan tempat permohonan saya itu?
Sedangkan permohonan saya itu jelas, memenuhi semua kehendak dan
keperluan mereka sama ada untuk meluluskan atau pun tidak.
Bila ditanya lagi, alasan selanjutnya
diberi ialah tidak mengetahui saya ini guru yang bermasalah penglihatan.
bagaimana tidak mengetahui saya ini guru bermasalah penglihatan,
sedangkan saya telah mencatat di ruang “sebab pertukaran” bahawa saya
ialah guru bermasalah penglihitan. Adakah mereka tidak membaca setiap
sebab pertukaran yang dikemukakan sehingga tidak mengetahui saya ini
adalah guru bermasalah penglihatan? bagaimanakah
sebab-sebab yang dikemukakan oleh guru-guru lain dalam borang
pertukaran mereka itu? Adakah tidak dibaca jugakah? Atau, bagaimana
hendak diketahui seseorang guru itu mempunyai kecacatan atau tidak
sedangkan pernyataan untuk menunjukkan fizikal seseorang guru itu tidak
disisipkan ke dalam borang online itu?
Wooo.. penatnya membebel. Itu semua
soalan-soalan yang “saya” lontarkan kepada mereka yang bertanggungjawab.
Alasan yang akhirnya diberikan ialah mereka terlepas pandang. Hmmm… tak
faham, tak faham… tiada alasan yang mampu lagi diberi, entah bila
mereka bermesyuarat, bila ditanya lagi, jawapan yang diberi, mereka
tidak mahu guru-guru yang bermasalah penglihatan ini ramai sangat dalam
sesuatu SPK/PPKI Masalah Penglihatan, cukup hanya dua orang sahaja
setiapSPK/PPKI Masalah Penglihatan. Beberapa alasan lain yang diberikan
kemudiannya untuk menyokong faktanya itu yang menyebabkan hati dan
perasaan saya yang sudah sekian lamanya sensitif ini terguris dan
terkilan. Entah dari mana fakta kenyataan itu mereka peroleh, saya tidak
pasti.
Bagi saya, tidak kisah di mana saya
ditempatkan, asalkan saya mampu memberikan pendidikan yang sewajarnya
kepada mereka. Namun, jika diletakkan saya di PPKI LD, bagaimanakah saya
mahu mengajar mereka? Hal ini terbukti, setelah hamper tiga bulan saya
ditempatkan di PPKILd ini, tidak banyak yang boleh saya sumbangkan
kepada mereka. Kasihan murid-murid saya. Mereka tidak bersalah. Saya
yang gagal menunaikan tanggungjawab saya sebaiknya lantaran daripada
“ikan kembung yang dipaksa hidup di atas darat” oleh mereka yang saya
anggapkan tidak bertanggungjawab. Andainya anda dapat bayangkan,anda
sedang menutup mata, anda mengajar murid-murid bermasalah pembelajaran,
mampukah anda menunaikan tanggungjawab tersebut sebaiknya? Saya rasa
sudah tentu tidakkan? Anda bayangkanlah murid-murid bermasalah
pembelajaran itu bagaimana. Mereka tidak seperti murid-murid bermasalah
penglihatan. terdapat murid-murid yang langsung tidak boleh belajar,
terlalu hiper active, dan
macam-macam lagi. Hanya yang benar-benar khusus dalam bidangnya sahaja
mampu mengajar dengan baik murid-murid itu kerana mereka dilatih dengan
pelbagai kaedah yang sesuai untuk mengajar dan mengejar mereka.
Bagaimanakah seorang guru yang tidak mempunyai penglihatan untuk
menghadapi murid yang hiper active? Dapat anda bayangkan? Logikkah penempatan ini?
Selain itu, rugilah ilmu yang saya dan
beberapa orang guru bermasalah penglihatan lain yang senasib dengan saya
miliki, andainya tidak dimanfaatkan sebaiknya, dan tidak diletakkan di
tempat yang sewajarnya. Andainya saya dan mereka yang senasib dengan
saya ditempatkan di sekolah yang betul, sudah tentu, ilmu yang kami
miliki hasil daripada apa yang kami pelajari bertahun-tahun di
institute-institut pengajian guru mahupun university-universiti dapat
dimanfaatkan dengan sewajarnya. Murid-murid yang akan diajar pun adalah
murid-murid yang kami mampu kendalikannya, Wang yang dialirkan untuk
membayar upah kami pun tidak dibazirkan begitu sahaja lantaran daripada
pengendalian tugas yang tidak sempurna.
Tidak adil andainya meminta bayi yang baru lahir berlarikan? tidak adil untuk meminta sang kerbau terbangkan? Tidak
adil untuk meminta orang pekak mendengar radiokan (kecuali Kevin, Kevin
boleh dengar radio… manalah Kevin sekarang ya? Hehehe. Lama tak jumpa
Kevin.).
Bertindaklah sewajarnya bila kita berada di
atas, tiada masalah yang tidak ada penyelesaian. Pelbagai pintu
rundingan boleh dibuka bagi memastikan definisi adil itu dapat di
praktikkan. Definisi adil? Apa dia ya? Meletakkan sesuatu pada
tempatnya. Berbuat senanglah kepada orang bawah kita sebelum mereka
mengadu kepada saluran-saluran yang bukan sewajarnnya. Andainya dibuat
demikian, tahu pula hendak melenting, katanya tidak disalurkan di tempat
yang betul. Bila disalurkan di tempat yang sewajarnya, sehingga
sekarang nasib saya dan rakan-rakan yang senasib dengan saya masih belum
dibela. Tiga bulan, lama tu. Terlalu lama. Terlalu membazir masa yang
telah dilepaskan begitu sahaja tanpa sebarang manfaat yang dapat
diberikan. Wallahu a’lam.
-Hati Kristal-
Birokrasi? Dominasi? Entah la susah nk chp kalau melibatkan terlalu byk tangga yg perlu dilalui untuk satu perkara mudah. Harap ahmad dapat apa yg dihajati..
BalasPadam